انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است.به موجب قانون ثبت علامت و اختراعات،علامت تجاری یا برند،می بایست جدید،ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.

– منظور از جدید بودن علامت تجاری این است که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه می شود،از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
شایان ذکر است که با توجه به جدول طبقه بندی کالا،هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.
امروزه انتخاب علائم تجاری یا برند بسیار سخت تر از گذشته شده است،چرا که حجم برندهای ثبت شده در اداره مالکیت صنعتی در دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.چنانچه برندی قبلاَ به ثبت رسیده باشد دیگر قابلیت ثبت را ندارد.بدین منظور،جهت پیشگیری از رد برند پیشنهادی،قبل از ثبت می بایست از برند مورد نظر استعلام گرفت.

  • روش استعلام برند:

به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام برند پیشنهادی خود می توانید به پایگاه اینترنتی ذیل مراجعه فرمایید.

* پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir

این سامانه از معتبرترین روش ها جهت استعلام برند می باشد.در این روش برای استعلام برند مورد نظر،پس از ورود به سامانه ی فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی،قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید.
با استعلام برند قبل از ثبت می توان از تمامی برندهای ثبت شده در ۴۵ طبقه کاری مطلع شد.در برخی مواقع ممکن است یک برند را مختص کالا و یا خدماتی خاص بدانیم و بخواهیم از همان نام در کالا یا خدماتی دیگر استفاده کنیم.لذا با استعلام برند قبل از ثبت،از ثبت آن برند در طبقات دیگر نیز مطلع می شویم و نیازی نمی باشد که برای آن اظهارنامه ای دیگر تنظیم کنیم.

  • در انتخاب نام برند،نکات ذیل را مورد توجه قرار دهید:

_ابتکاری بودن علامت تجاری
از خصوصیات علامت تجاری ابتکاری بودن آن است،یعنی علامت باید توام با طراحی و ظرایف شکلی باشد.اگر علامت ساده باشد و با خود جنس اشتباه شود از محصول عرضه شده در بازار حمایت نمی کند و آثار خوب تجاری یک علامت ابتکاری را در برنمی گیرد.از طرفی دیگر،ابتکاری بودن علامت تجاری ایجاب می کند اسامی عام(مانند کلمه “شکر”) به عنوان علامت انتخاب نشود و بالاخره اینکه به کاربردن خطوط هندسی به شکل لوزی یا دایره و نیز انتخاب ارقام که نشانگر کیفیت جنس باشد،جنبه ابتکاری ندارد ولی اگر ارقام مورد استفاده با نوع کالا متمایز باشد برای استفاده به عنوان علامت،خالی از اشکال خواهد بود.
_عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری
علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علایم تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند،دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کنند.به عنوان مثال، در علایم مرکب ممکن است در اجزاء دو علامت مرکب از یک کلمه مشابه استفاده شده باشد و اجزای دیگر یکسان و مشابه نباشند،به نحوی که جزء مشترک و مشابه دو علامت میان صاحبان آن ها موجبات اختلاف و دعوی را فراهم سازد.
ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد،صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شد و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.
جهت استعلام، ثبت، تمدید و فروش برند، می توانید با کارشناسان ما در شرکت آلپ تماس حاصل نمایید.
راه های ارتباطی ما:

  • شماره تماس : ۹۱۰۱۱۰۴۸-۰۳۵ و ۰۹۱۳۶۲۵۹۰۳۰
  • تماس با متخصصین آذران لوتوس پایا از طریق شماره های مندرج در سامانه
  • سامانه ی تخصصی ثبت نام تجاری آذران لوتوس پایا http://azaranlotus.ir
  • پست الکترونیکی به نشانی   azaranlotus@gmail.com